A már elérhető történeti adatok:

Elérhető történeti adatok
Villamosok: 1, 1A, 2, 2A, 2V, 3, 3A, 3V, 4, 4A, 4É, 5, 5A, 5V, 6, 6A, 6É, 7, 7i, 8, 9, 9A

2013. november 15., péntek

A budapesti 3 és 3A villamosok, valamint a 3V villamospótló autóbusz története

A budapesti 3 és 3A villamosok, valamint a 3V villamospótló autóbusz története


1900-as évek eleje
Elindult egy városi villamosvasúti viszonylat:
     Nyugati pályaudvar – Újpesti vasúti híd
Tulajdonképpen a későbbi 1-es villamos betétjárata.

1910.01.15. (bizonytalan dátum)
Bevezetik a viszonylatszámozást a villamos vonalakon. Ez a járat kapta az 3-as jelzést.

1915.
Meghosszabbítják a 3-as villamos útvonalát:
     Körtér – Újpesti vasúti híd
A járat a budai Duna-parton és a Margit hídon át közlekedett, így betétjárati jellege megszűnt.

1919.
Megszűnik a 3-as villamos.
Valószínűleg a Tanácsköztársaság leverését követő román megszállás alatt bekövetkező összeomlás miatt.

1928.
Ismét elindul a 3-as villamos eredeti útvonalán:
     Nyugati pályaudvar – Újpesti vasúti híd

1944.
Megszűnik a 3-as villamos Budapest ostroma miatt.

1945.04.17.
Újraindul a 3-as villamos:
     Nyugati pályaudvar – Újpesti vasúti híd
A háború után az akkori Budapest elsőnek újraindított villamos vonala. (Nagy-Budapest tekintetében harmadik volt e listán két újpesti vonalat követően.)
1954.09.06.
Hosszabb a 3-as villamos:
     Marx tér – Újpest, Fóti út
Elindul a 3A jelzésű betétjárat:
     Marx tér – Újpesti vasúti híd
A betétjárat váltotta az alapjáratot, amely ettől kezdve hosszabb útvonalon közlekedett.
1954.
A 3A villamosjáratot 1-es jelzésűre módosítják.

1961.06.05.
Ismét közlekedik a 3A jelzésű villamos:
     Marx tér – Újpesti vasúti híd
A viszonylat az 1-es villamosjárat átszámozásával jött létre.

1974. (bizonytalan dátum)
Változik a 3-as villamos útvonala:
     Marx tér – Újpest, Fóti út
A villamosok a Dózsa György úton áttértek a Lehel utcába az M3 Váci úton folyó építési munkálatai miatt.
Megszűnik a 3A villamos.
A Váci úton az Árpád útnál - 1976.10.18.
A Nyugati pályaudvarnál (Kádár utca - Váci út) - 1976.08.06.

1981.03.01.
Rövidül a 3-as villamos útvonala:
     Árpád híd – Újpest, Fóti út

1982.
Megszűnik a 3-as villamosjárat az M3 metró építése miatt.
3V jelzéssel villamospótló autóbuszjárat indul:
     Élmunkás tér – Újpest, Árpád út
A villamospótló az Élmunkás (ma Lehel) tér és Újpest között a Váci úton közlekedett.

1984.11.07.
Rövidül és megváltozik a 3V útvonala a Váci úti metróépítés munkálatai miatt:
     Árpád híd – Újpest, Árpád út
Útvonala a Kruzslák Béla (ma Gömb) utca - Vágó Béla (ma Lomb) utca - Madarász Viktor utca - Fövény utca útvonalon vezetett.

1985.06.01.
Hosszabb a 3V útvonala:
     Árpád híd, metróállomás – Újpest, Szilágyi utca
A járat az új szakaszán a megszüntetett 43-as buszt pótolta.

1990.12.10.
Az M3 metró új szakaszának (Árpád híd – Újpest-Központ) átadása miatt megszűnik a 3V villamospótló buszjárat.
3-as villamos, Mexikói út

2001.10.03.
Ismét közlekedik 3-as jelzéssel villamosjárat:
     Mexikói út – Gubacsi út
A járat a 13-as és 63-as villamos vonalak összevonásával jött létre.

Kapcsolódó járattörténeti oldalak:
Villamos: 1, 13, 63
Busz: 43
Egyéb: M3






1 megjegyzés:

  1. Kérném, hogy akinek több adata van a járatról, jelezze, hogy minél pontosabban megismerhessük a viszonylat történetét.
    Köszönöm.

    VálaszTörlés